Leerkrachten in Limburg hebben een cruciale taak, want het Limburgs onderwijs hinkt al jaren achterop. Is er nu eindelijk een kentering? Het aantal hooggeschoolden blijft laag en het aantal kwetsbare leerlingen torenhoog.
Volgens Ben Lambrechts, directeur van PXL, is er een zeer eenvoudige verklaring voor dat verschil met andere provincies. “Er is nu eenmaal een verband tussen studiesucces en inkomen. En Limburg is de armste provincie van Vlaanderen. Bovendien hebben we hier ook minder grote bedrijven en zijn er hier daarom ook minder masters nodig”, legt hij uit.
Maar de graduaatsopleidingen - een soort van praktijkgerichte minibachelor - kunnen ervoor zorgen dat het aantal hooggeschoolden de komende jaren sterk stijgt. Die zijn door de modernisering van het secundair dit jaar erg populair omdat leerlingen uit het BSO rechtstreeks kunnen instappen. Dat aantal komt boven op de groep die via het oude systeem eerst een zevende jaar moest volgen.
“Ook die graduaten worden meegerekend bij de hooggeschoolden. Wij hebben dit jaar maar liefst 36 procent meer graduaatsopleidingen ingeschreven. Alles samen zitten er nu 4.000 studenten in die opleiding. Ook bij de professionele bachelors zien we een groei van 9 procent”, zegt Lambrechts. “Die inhaalbeweging in Limburg is dus wel degelijk bezig. Maar wij hebben in onze hogeschool eigenlijk nooit problemen gehad met te weinig instroom, wel met doorstroom. Velen voelen zich geroepen om voort te studeren, maar je moet ook slagen. Niet iedereen moet trouwens hooggeschoold zijn, vakmannen zijn ook zeer belangrijk en die zullen nooit door AI kunnen worden vervangen.”