Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Arne Van Petegem (PXL-Music) over de generatiekloof op festivals: "In mijn lessen analyseren we experimentele elektronische muziek én Taylor Swift"

2/11/2025

Vroeger hadden plusveertigers niets te zoeken op festivals, tegenwoordig hebben ze er de meest uitgesproken meningen over. Weten jongeren nog wat alternatieve muziek is? Maakt Pommelien Thijs muziek voor kinderen – et desgevallend alors? Dat massale meezingen van de eerste tot de laatste noot, moet dat echt? Nu de grote festivals zoetjesaan nieuwe namen bekendmaken en de klavierhelden zich opwarmen: was het vroeger beter?

Uiteindelijk gaat die hele kloof over de vraag wat cool is en wat niet, vindt Arne Van Petegem (51), die tegenwoordig aan PXL een nieuwe generatie muziekproducers opleidt, en zelf in zijn heyday aardig wat ondergronds cultuurkapitaal heeft verworven als Styrofoam.

"Het is een kleine cultuuroorlog: mensen voelen zich in hun eigenheid aangetast omdat Pommelien Thijs op dezelfde affiche staat als hun favoriete postpunkband. Veel van mijn generatiegenoten wijzen alles af als het ook maar een beetje naar commercie ruikt. Maar veel van die zogezegd authentieke muziek is minstens even geformatteerd als een popsong. In mijn lessen analyseren we zowel experimentele elektronische muziek als Taylor Swift. Mijn studenten weten: de verschillen zijn héél relatief."

Verschenen

De generatiekloof op festivals: ‘Chappell Roan die op haar eerste Pukkelpop meteen headliner is, dat is verwarrend voor oudere festivalfans’ | Humo: The Wild Site