Supply chain management is de ruggengraat van onze economie, maar niemand ziet het. Terwijl iedereen praat over tech, duurzaamheid en innovatie, blijft supply chain management een ondergewaardeerde sector, schrijft Pieter Boutsen, opleidingshoofd Supply Chain Management aan PXL.
Neem Limburg als voorbeeld: een supply chain-hotspot met de herontwikkeling van de Ford-site in Genk tot het multimodaal bedrijventerrein Logistics Valley Flanders, met straks een prachtige toegangspoort, en de opkomst van Port of Limburg. Combineer dat met een sector die zélf bereid is jongeren mee op te leiden, en je vraagt je af: waar blijven de studenten?
Laat me duidelijk zijn: de opleidingen zijn er. In Limburg zijn er een graduaatsopleiding, een professionele bachelor én een masteropleiding. Er is een samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en overheid, en dat werkt: tijdens de afgelopen graduaats- en bachelorproeven bij PXL had meer dan de helft van de studenten al een job vóór hun verdediging. Toch is het aantal inschrijvingen zorgwekkend laag. Dat staat in schril contrast met de vraag op de arbeidsmarkt. Alleen in Limburg zijn er tegen 2030 duizenden extra handen én hoofden nodig in supply chain management.
Waarom? Omdat supply chain management nog steeds wordt gezien als dozen schuiven en rondrijden. Dat beeld klopt niet meer. Supply chain management is net zo goed procesoptimalisatie, duurzaamheid, big data, geopolitiek, klantgerichtheid en communicatie. Maar wie vertelt dat verhaal? Waar is de TikTok van de inkoopmanager die werkt aan circulaire verpakkingen? De podcast van de data-analist die realtime voorraadstromen monitort? De vlog van de operations manager die robots aanstuurt voor efficiëntere orderpicking?
Sommigen zeggen dat supply chain management nu eenmaal niet sexy is en dat jongeren vanzelf wel komen als er werk is. Maar beeldvorming bepaalt carrièrekeuzes. Terwijl andere sectoren volop inzetten op hun imago, blijft supply chain management onbekend terrein voor jongeren. Zo missen we niet alleen toekomstig talent, maar ook de kans om een van de belangrijkste economische pijlers te versterken.
Daarom is het tijd voor actie: overheid, onderwijs, bedrijven en communicatie-experts moeten samenwerken om supply chain management zichtbaar, aantrekkelijk en begrijpelijk te maken. Onbekend maakt onbemind. Supply chain management mag dan onzichtbaar zijn als beroep, haar impact op onze wereld is onmiskenbaar. Wie mee wil bouwen aan een toekomst met werkzekerheid, innovatiekracht en een circulaire economie, moet nu kiezen om supply chain management in het zoeklicht te zetten. Want de onzichtbare helden van onze economie verdienen hun moment van glorie.
Hoe overtuig je jongeren om een onzichtbare held van de economie te worden? | Het Belang van Limburg