Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

"Hoe overtuig je jongeren om een onzichtbare held van de economie te worden?", vraagt Pieter Boutsen, opleidingshoofd Supply Chain Management

20/09/2025

Hoe overtuig je jongeren om een onzichtbare held van de economie te worden?

Supply chain management is de ruggengraat van onze economie, maar niemand ziet het. Terwijl iedereen praat over tech, duurzaamheid en innovatie, blijft supply chain management een ondergewaardeerde sector, schrijft Pieter Boutsen, opleidingshoofd Supply Chain Management aan PXL.

 

Neem Limburg als voorbeeld: een supply chain-hotspot met de herontwikkeling van de Ford-site in Genk tot het multimodaal bedrijventerrein Logistics Valley Flanders, met straks een prachtige toegangspoort, en de opkomst van Port of Limburg. Combineer dat met een sector die zélf bereid is jongeren mee op te leiden, en je vraagt je af: waar blijven de studenten?

Laat me duidelijk zijn: de opleidingen zijn er. In Limburg zijn er een graduaatsopleiding, een professionele bachelor én een masteropleiding. Er is een samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en overheid, en dat werkt: tijdens de afgelopen graduaats- en bachelorproeven bij PXL had meer dan de helft van de studenten al een job vóór hun verdediging. Toch is het aantal inschrijvingen zorgwekkend laag. Dat staat in schril contrast met de vraag op de arbeidsmarkt. Alleen in Limburg zijn er tegen 2030 duizenden extra handen én hoofden nodig in supply chain management.

Waarom? Omdat supply chain management nog steeds wordt gezien als dozen schuiven en rondrijden. Dat beeld klopt niet meer. Supply chain management is net zo goed procesoptimalisatie, duurzaamheid, big data, geopolitiek, klantgerichtheid en communicatie. Maar wie vertelt dat verhaal? Waar is de TikTok van de inkoopmanager die werkt aan circulaire verpakkingen? De podcast van de data-analist die realtime voorraadstromen monitort? De vlog van de operations manager die robots aanstuurt voor efficiëntere orderpicking?

Sommigen zeggen dat supply chain management nu eenmaal niet sexy is en dat jongeren vanzelf wel komen als er werk is. Maar beeldvorming bepaalt carrièrekeuzes. Terwijl andere sectoren volop inzetten op hun imago, blijft supply chain management onbekend terrein voor jongeren. Zo missen we niet alleen toekomstig talent, maar ook de kans om een van de belangrijkste economische pijlers te versterken.

Daarom is het tijd voor actie: overheid, onderwijs, bedrijven en communicatie-experts moeten samenwerken om supply chain management zichtbaar, aantrekkelijk en begrijpelijk te maken. Onbekend maakt onbemind. Supply chain management mag dan onzichtbaar zijn als beroep, haar impact op onze wereld is onmiskenbaar. Wie mee wil bouwen aan een toekomst met werkzekerheid, innovatiekracht en een circulaire economie, moet nu kiezen om supply chain management in het zoeklicht te zetten. Want de onzichtbare helden van onze economie verdienen hun moment van glorie.

Verschenen

Hoe overtuig je jongeren om een onzichtbare held van de economie te worden? | Het Belang van Limburg