In het Fatima-klooster in Kortrijk kunnen gamers terecht om een potje te racen, schieten of vechten. Elke week is er in de Benelux wel ergens een competitief evenement, maar gewoon vriendschappelijk samenkomen om te gamen wordt steeds uitzonderlijker. De eerste generatie spelers heeft ondertussen zelf kinderen en minder tijd.
Hoe dan ook: de cijfers liegen niet. De totale jaaromzet in de game-industrie topt tegenwoordig af tegen de 200 miljard dollar, dat is meer dan de film- en muziekindustrie samen. Daarnaast zijn de man-vrouwverhoudingen de laatste jaren ook uitgebalanceerd. Gaming is populairder en groter dan ooit. Vlaanderen doet het met ontwikkelaars als Larian Studios van revelatie Baldurs Gate 3 bovendien uitstekend en met nieuwe gameopleidingen in zowel Brugge, Kortrijk als Hasselt is ons land een voortrekker in het vakgebied. Toch heerst in onze contreien een zekere schroom.
“Ouders komen vaak met veel vooroordelen naar onze school”, zegt Mike Vandebriel, docent Gaming Business aan de PXL Hogeschool in Hasselt, terwijl we een potje Gran Turismo spelen. “Dat gamen asocialiteit in de hand zou werken, bijvoorbeeld. Ik kan je zeggen dat bij ons leerlingen op het spectrum grote sociale ontwikkelingen doormaken. Ze komen stil en teruggetrokken binnen en gaan zelfverzekerd buiten.”
In Vlaanderen blijkt gaming toch vooral immens populair en niche tegelijk | De Morgen