Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Na kortingsoorlog supermarkten: PXL-retailexpert Hermien Raedts pleit voor verbod op promoties als 2+5-gratispolitiek

9/11/2025

Op vraag van federaal minister van Consumentenbescherming Rob Beenders (Vooruit) onderzoekt de Economische Inspectie of de supermarktoorlog reglementair is verlopen. De minister stelt zich vragen bij de 2+5-gratispolitiek van supermarkten Albert Heijn en Colruyt.

Volgens Beenders kunnen kleine zelfstandigen daardoor niet op een gelijk speelveld concurreren. Daarbovenop hebben alle klanten recht op de promoties, ook wanneer ze voor lege rekken komen te staan.

Volgens PXL-retailexpert Hermien Raedts (PXL Business Research) komt de markt op deze manier zwaar onder druk te staan. Zij pleit voor een verbod op dergelijke promoties zoals dat al het geval is in Frankrijk.

Verschenen

Minister Beenders wil onderzoek naar kortingsoorlog supermarkten | TV Limburg