Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Toenemend gebruik van AI door studenten: “Het is een kat-en-muisspel”

20/06/2025

Al ruim drie op de vier studenten maken gebruik van AI-toepassingen zoals ChatGPT voor schoolgerelateerde taken. De Limburgse hogescholen en universiteiten staan voorlopig eerder machteloos hiertegen. “AI evolueert te snel. Het is een kat-en-muisspel.”
Uit de jongste Digimeter van onderzoekscentrum Imec blijkt dat 72 procent van de Vlaamse studenten in 2024 generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT gebruikt. Van alle Vlamingen gebruikt 12 procent de technologie dagelijks, 14 procent zet ze ook in voor studieopdrachten. Ook aan Limburgse hogescholen en universiteiten is de impact steeds meer voelbaar. 

Bij vermoedens van AI-gebruik proberen de onderwijsinstellingen het gesprek met studenten aan te gaan. “Studenten krijgen de kans dan om hun gebruik toe te lichten, bijvoorbeeld aan de hand van een logboek”, vertelt Marie Haeck, onderwijsmedewerker aan Hogeschool PXL.

 

Verschenen

Scholen hebben weinig vat op toenemend gebruik van AI door studenten | Het Belang van Limburg