Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

Waarom Hollywood in therapie moet voor zijn belfobie: "Bij jongeren is bellen de allerlaatste optie", zegt opleidingshoofd Herve Van de Weyer (PXL)

24/04/2025

Dat er tegenwoordig vaker geappt en ge-sms’t wordt dan getelefoneerd, weet u al. Maar de belfobie lijkt ook Hollywood in zijn greep te hebben. In de nieuwe thriller Drop wordt een weduwe gechanteerd met berichtjes op haar smartphone. Maar levert een ouderwets telefoongesprek geen betere cinema op?

Telefoonangst is een dingetje, in de eerste plaats buiten de bioscoop. Om de zoveel tijd verschijnt er in binnen- of buitenland wel een stuk over hoe mensen, jongeren in de eerste plaats, niet meer willen bellen, ja, er zelfs bang voor zijn. Al in 2015 voerde de FOD Volksgezondheid van dit land, samen met het blad Joepie, een onderzoek waaruit bleek dat 65 procent van de toenmalige tieners bijna nooit belt. Vijf jaar later stelde de Digimeter van Imec dan weer dan slechts een kwart van de 16- tot 24-jarigen dagelijks telefoneert.

Andere communicatiemethoden, vooral sms’en en chatapplicaties als WhatsApp, dragen de voorkeur weg. “Bij jongeren is bellen de allerlaatste optie, omdat het te ver buiten hun comfortzone ligt”, vertelde Herve Van de Weyer, opleidingshoofd Communicatiemanagement van PXL Hogeschool, eerder in De Morgen.

Verschenen

Waarom Hollywood in therapie moet voor zijn belfobie | De Morgen