Haar naam staat al in potlood op de ‘Zomerhit’. Een zoveelste trofee na een voorjaar vol MIA’s en een zomer vol shows. Pommelien Thijs vult weides en de ether, domineert hitlijsten en sociale media. HLN trok met haar succesverhaal naar universiteiten en hogescholen en lieten ‘het fenomeen’ in al haar facetten dissecteren door professoren en lectoren. Haar economische impact, haar gewiekste marketing, de slimme muziek en zelfs de mysterieuze poëzie in haar teksten. "Ze zorgt dat zelfs ouders haar liedjes niet beu worden."
"Pommelien is de Vlaamse Taylor Swift", klinkt het onomwonden bij Herve Van de Weyer, opleidingshoofd Communicatie aan Hogeschool PXL. "Fans vinden zich makkelijk terug in haar songs omdat ze met dezelfde problemen lijkt te worstelen als zijzelf. Bovendien slaagt ze erin heel authentiek te zijn. Vaak lijkt het alsof ze helemaal niet nadenkt over wat ze doet, maar dat is niet zo. Elke stap komt met de vraag: ‘Past dit wel bij mij?’"
Van de Weyer weet nog precies wanneer dat voor het eerst zichtbaar werd. "Weinig mensen herinneren zich dit wellicht, maar Pommelien speelde ooit in de telenovelle Lisa. Daar is ze al snel mee gestopt omdat het niet klopte met wie ze is. Zulke keuzes maken haar zo sterk als merk. Ze staat voor iets heel duidelijk. Bij Pommelien voel je aan alles dat ze geen product is dat snel-snel in een achterkamertje werd geproduceerd."