De omleidingswegen waren ruim op voorhand uitgetekend. Toch werden chauffeurs bij de werken op de Antwerpse ring dagenlang de file ingestuurd door Waze en Maps. Waarom vertrouwen we zo blind op navigatieapps?
Lector Verkeerskunde Kris Peeters (Hogeschool PXL) ziet in de hele verkeerschaos wel één voordeel. Het laat zien wat apps als Waze op dagelijkse basis doen. "Bij drukte sturen ze de auto’s af van de snelwegen richting plattelandsweggetjes en woonwijken die vroeger alleen lokale inwoners kenden."
Verschillende studies tonen inmiddels aan dat navigatieapps leiden tot meer sluipverkeer en overlast langs kleinere wegen. "Dat proberen we dan te bestrijden met verkeersfilters en snelheidsbeperkingen", zegt Peeters. "Maar eigenlijk is dat symptoombestrijding, terwijl we de bron niet aanpakken."
Hij hoopt dat de problemen op de ring ertoe leiden dat wegbeheerders aan de tafel zitten met de makers van de gps-apps. "We moeten sneller kunnen ingrijpen als zulke problemen zich voordoen. Maar we moeten ook inzage krijgen in welke criteria die algoritmes gebruiken om hun routes te bepalen. Want nu sturen ze wagens voortdurend waar de maatschappij ze niet wil hebben."