Selecteer "Alle cookies accepteren" als u akkoord gaat met het opslaan van essentiële cookies, analytische cookies, marketingcookies en social media cookies. Door op "Cookie-voorkeuren aanpassen" te klikken kan u uw voorkeuren beheren. Cookiebeleid

Essentiële cookies
zijn noodzakelijk voor een normaal bezoek aan de website om puur technische redenen. Aangezien dit een technische noodzaak is, hoeven we u alleen op de hoogte te stellen van deze cookies, en worden ze geïnstalleerd bij het bezoeken van de website.

Analytische cookies
houden bij hoe onze website wordt gebruikt, bijvoorbeeld om het verkeer op de website te meten of hoe vaak een pagina wordt geraadpleegd. We gebruiken deze informatie om de gebruikerservaring en prestaties van onze website en diensten te analyseren. Voor het plaatsen van deze cookies zullen wij uw toestemming vragen.

Marketingcookies
verzamelen informatie om relevante gesponsorde inhoud over onze producten en producten die door derden worden aangeboden te leveren. Ze volgen gebruikers op onze website om op basis van hun voorkeuren advertenties te tonen die relevant en interessant zijn voor onze bezoekers. Deze cookies worden alleen geplaatst met uw toestemming.

Social media cookies
worden gebruikt wanneer u informatie deelt via een deel knop voor social media op onze website, of wanneer u social media content raadpleegt via onze website, bijvoorbeeld bij het bekijken van een Vimeo-filmpje. Voor het plaatsen van deze cookies is uw toestemming vereist.

Cookie-voorkeuren aanpassen

In de media

"Ze sturen wagens voortdurend waar de maatschappij ze niet wil hebben": PXL-lector Verkeerskunde Kris Peeters over Waze en Maps

11/11/2025

De omleidingswegen waren ruim op voorhand uitgetekend. Toch werden chauffeurs bij de werken op de Antwerpse ring dagenlang de file ingestuurd door Waze en Maps. Waarom vertrouwen we zo blind op navigatieapps?

Lector Verkeerskunde Kris Peeters (Hogeschool PXL) ziet in de hele verkeerschaos wel één voordeel. Het laat zien wat apps als Waze op dagelijkse basis doen. "Bij drukte sturen ze de auto’s af van de snelwegen richting plattelandsweggetjes en woonwijken die vroeger alleen lokale inwoners kenden."

Verschillende studies tonen inmiddels aan dat navigatieapps leiden tot meer sluipverkeer en overlast langs kleinere wegen. "Dat proberen we dan te bestrijden met verkeersfilters en snelheidsbeperkingen", zegt Peeters. "Maar eigenlijk is dat symptoombestrijding, terwijl we de bron niet aanpakken."

Hij hoopt dat de problemen op de ring ertoe leiden dat wegbeheerders aan de tafel zitten met de makers van de gps-apps. "We moeten sneller kunnen ingrijpen als zulke problemen zich voordoen. Maar we moeten ook inzage krijgen in welke criteria die algoritmes gebruiken om hun routes te bepalen. Want nu sturen ze wagens voortdurend waar de maatschappij ze niet wil hebben."

Verschenen

‘Ze sturen wagens voortdurend waar de maatschappij ze niet wil hebben’: hoe ‘Waze-zombies’ ons verkeer overnemen | De Morgen